Zondag 19 juli 2009

22 juli 2009 - Ha Long Bay, Vietnam

Een dagje van reizen en onderweg zijn... Na een rijkelijk ontbijt worden we opgepikt door onze tour guide. We doorkruisen opnieuw de Halong baai op een traditionele houten junk en eenmaal terug op het vasteland, staat ons een busrit van 3u te wachten. Tijdens de terugreis blijkt dat niet iedereen evenveel geluk had dan wij; de gids heeft sommige medepassagiers met de grond gelijk gemaakt en enkelen bleken serieus in het zak gezet. Om nog maar eens te tonen dat de vietnamezen bikkelhard zijn en ze (als ze er de kans toe zien) het niet zullen laten je op te lichten. Een groot verschil met de veel armere maar doodeerlijke Cambodjanen.

Om 16u arriveren we in Hanoi. Veel tijd rest er ons echter niet; douchen, eten, gerief pakken en om 19 u alweer op weg naar het station voor de nachttrein naar Sapa. Om 21.15u rijden we de stad uit on pas terug te stoppen om 6u 's ochtends. Gelukkig waren we beiden moe zodat we makkelijk de slaap konden vatten. Tegen al onze verwachtingen in was de trein ook bijzonder comfortabel; slechts met 4personen in zo'n "kajuit" ipv 6, zacht matras en gewassen lakens. We sliepen als een roos.