zaterdag 11 juli 2009

12 juli 2009 - Siem Reap, Cambodja

Het is zover; 1vd7 wereldonderen zal vandaag zijn geheimen aan ons onthullen. Om half9 staan we a/d majesueuze ingang van het immens grote domein Angkor Wat. Dit is gewoon te mooi voor woorden. Iedereen moet hier in zijn leven geweest zijn. Prachtige tempels gebouwd in de 11de en 12de eeuw te midden van de jungle, doen ons onmiddellijk denken aan Jungle Book (Thomas aan Lara Croft natuurlijk). een klein "wat je van beren leren kan"-deuntje mag hier niet ontbreken.Dit is veel indrukekkender dan het Louvre, Versailles en de piramiden samen. hoe mensen er in deze omgeving in slaagden om op een moeras zonder mortel of cement zo'n immens gebouw(en) neer te poten is een raadsel. geen enkele cm2 blijft ongegraveerd met prachtige afbeeldingen van het leven toen, de godelijke koning, het hindoeisme en boedisme en zoveel meer. Het duurde dan ook meer dan 37jaar om dit te verwezelijken. We lopen beiden te fantaseren hoe indrukkwekkend dit toen moet geweest zijn en hoe fantastish het was om dit te ontdekken. Ervan overtuigd dat dit het hoogtepunt was, komen we aan bij de Bayon tempel. Waren wij even mis. De weg ernaartoe langs een junglepad de berg op was moordend met 35gr op ons dak. boven was het zicht adembenemend; Angkor tussen de bomen, jungle, natuur en rust. Een doolhof van torens met allen 4 gezichten, gangen en graveringen.... foto's vertellen meer.
Na al deze pracht zijn we even minder onder de indruk van de Baphuon tempel; een bouwvallige piramidevorm, waarbij we zelfs de moeite niet namen de vele steile trappen te nemen. (bouwvallig lezen als; te verwoest en ingenomen door de natuur en jungle vöör het terug ontdekt werd)
Onze tuktuk die we ganse dag bij ons houden brengt ons naar een ander domein; Angkor Thom. Dit is een tempel die archeologen bewust niet restaureerden om de mensen het gevoel te geven hoe het was om Angkor te ontdekken op het moment dat de jungle er zich nog meester over maakte. Super... gigantische bomen honderden jaren oud groeien tussen/op de stenen en zorgen voor een romantische en mysterieuze sfeer. Dit is een zware concurentie voor het eigenlijke door de mens gemaakte wereldwonder zelf. We kunnen dit onmogelijk met woorden beschrijven, ook foto's schieten tekort. Je moet er staan en het ervaren, het mooiste wat ik ooit zag. 5 grote flessen water, heel wat "hello watsjoename en one dollar sir" later, dito liters zweet verlaten we dit gebied..... tot morgen want dan trekken we nog verder om meer te verkennen ( om alle tempels en gebouwen te ontekken heb je eigelijk een week nodig om maar een idee te geven hoe groot het daar is; Angkor vertaald betekent dan ook "stad")

tot later
Thomas en lien

1. Lien:
    14 juli 2009
    Hey dagtrippers!! (of zeg maar "maandtrippers" ;-))

Ik ben echt razend benieuwd naar de ongetwijfeld fantastische reisverhalen! Trek maar veel foto's zodat we toch een beetje kunnen meegenieten van jullie avonturen!
    I admit, i'm a little bit jealous!

Geniet met volle teugen want voor je het weet ist voorbij!

Groetjes vanuit het saaie, gewone, niets bijzondere België

xxx
  2. Sophie:
    Hey Lien en Thomas,
    Heb juist jullie toffe verhalen gelezen, ziet er echt super uit zenne! Wij zijn net terug van Jamaica, was ook de moeite. Schrijf nog maar ne goeie gang aan, dan heb ik hier ook mijn leesplezier opt werk ;)
    Nog veel reisgenot samen!
    Sophie xxx
  3. DAVE JOKE EN JULIAN:
    hoi globetrotters,

het haar op mijn armen komt zo omhoog bij het lezen van jullie ervaringen.... het moet fantastisch zijn !!! breng maar een visitekaartje mee van totktoek chauffeur, da we jullie kunnen nareizen.... :-) ooit.

In ieder geval , blij te lezen dat je het verbluffend vind en dat je er zelf geen woorden voor hebt. amazing!

Thomas , wij wensen je al een mooie dag toe voor donderdag, genieten doe je zowieso en we halen het dan wel es in om er enen op te drinken e!

kissies 4 U sweeties,
    Joke , Dave en Julian.xxx
  4. jean-Marie:
    17 juli 2009
    We volgen jullie hier op de voet (ale jullie verhalen toch) het stappen en klimmen laten we aan jullie over.
    Geniet er nog van en wees voorzichtig.
    groetjes Jean-Marie en Karolien...