vrijdag 24 juli 2009

24 juli 2009 - Hoi An, Vietnam

Eenzeer eigenaardig ontbijt opende  onze laatste halve dag in Hue. We kregen een eitje voorgeschoteld in een BBQ-achtige saus met sardines, ajuin en 'bib', bib?? de juffrouw bedoelde dus Beef. Vreemd maar verrassend lekker (eigenlijk is het elke keer een beetje afwachten en een verrassing als we eten bestellen, op onze ganse reis nog maar twee keer slecht gegeten).

Goed we zijn klaar voor een bezoek aan de Keizerlijke stad gebouwd in 1804 en met een omtrek van 10km. De wallen eromheen zijn soms 20m dik. Het geheel vormt een indrukwekkend en mooi plaatje.
Helemaal in Chinese stijl met talrijke houten paveljoenen dit tot in de kleinste details afgewekt zijn (waren). Zeker een bezoek waard. Je kan je hier laten verkleden zoals de keizer leefde en een rit maken op een olifant. Daarvoor passen we want o; 14u komt een minibusje ons halen om naar Hoi An te rijden. De minibus is groot uitgevallen en belanden we op een grote tourbus die bijzonder traag rijdt en zo'n 4uur doet over 136km. Bovendien is hij voor onze Aziatische vriendjes gemaakt en plakken onze billen dus tegenelkaar en de knieen in  onze nek. De airco op onze stoelen lietenhet afweten waardoor het zweten met de kraan open werd.

Onze bestemming daarentegen viel bij ons meteen in de smaak. Hoi An is een heel rustig, gezellig en vooral romantisch dorpje waar het onmiddelijk heerlijk vertoeven is.
Ze hebben hier enkele heel opmerkelijke gewoonten... Zo is het op woensdag en zaterdag verboden om in de straten van het centrum met de auto zelfs brommer zelfs fiets te rijden! Nog sterker, op zaterdagavond mogen er geen gewone lichten branden zowel de straatverlichting als de winkels alles moet uit en er mogen enkel van die typische lampionnen branden. We zien dat alle winkels, restaurants en gewone gevels lampionnen aan de gevels en in de bomen hangen hebben. Joepie morgen is het zaterdag...  Hoewel we in Hoi An nog niet veel bezocht en gedaan hebben weten we nu dat we hier iets langer zullen blijven hangen en een leuke sfeervolle tijd tegemoet gaan. Bovendien zitten we aan de kust en zijn hier iets verder enkele leuke strandjes, een relax zee-stranddagje zit er dus ook wel in.

tot later