Maandag 20 juli 2009

20 juli 2009 - Sapa, Vietnam

Rond 7u kwamem we eindelijk aan in het hotel. De kamers waren nog niet klaar aangezien de "staff" aan het schoonmaken was. We werden gevraagd 5min te wachten. Die 5min bleken achteraf tot 13u te duren... Geen zorgen; we droppen onze bagage en trekken met een nieuwe gids erop uit in Sapa. De markt biedt op zich niet veel bijzonders (tenminste niet als je er al enige achter de keizen hebt) maar is wel leuk om door te kuieren. De rest van de wandeling weet ons evenmin te verbazen; een lege Love Market, en doordeweekse vijver en een lelijke Franse kerk.

De namiddag daarentegen was fenomenaal! We wandelden door de bergen met langs de weg uitgestrekte terrassen van rijstvelden, mysterieuze wolken die de bergtoppen in een mist omhullen, kleine beekjes, mooie watervallen, kramikige bruggetjes... Ons doel? Het dorp van een van de bergvolkeren bereiken. De hele wandeling hielden dames van deze stam ons gezelschap, in de hoop aan het einde van de tocht ons hun handgemaakte goederen te kunnen verkopen. We hielden halt in een soort Bokrijk waar ze de bezoekers zouden tonen hoe ze hun spullen vervaardigen en hoe ze leefden op hun eigen traditionele manier. De wndeling ernaartoe was op zich al meer dan de moeite waard; je stapt zelfs door de wolken heen. Diezelfde wolken omhullen in de namiddag de stad  met een dikke wolkenlaag. Het landschap verandert hier constant. De ene moment heb je een open hemel en even later loop je met je hoofd in de wolken. Het hotel had enigszins beter gekund; vrij proper maar het eten was er barslecht. Geen probleem... We leven van de liefde en de hemelse dauw (letterlijk en figuurlijk) Met 12km in de benen langs bergen en dalenm zoeken we verfrissing in een bar. Op het gehoor van de geode muziek af (eindelijk) belanden we in een cafe. De bazin zet onmiddellijk een ijzeren plaat op de straatkant en stookt met de nodige alcohol een vuurtje waarin ze sepiavis klaarmaakt voor de gasten (taai en zout maar wel een lek gebaar) Uitgetijgerd kruipen we  onder de lakens voor een deugddoende nachtrust.