Donderdag 09 juli 2009

9 juli 2009 - Battambang, Cambodja

Dag twee in Battambang. We trekken erop uit met onze tuktuk driver for the day. Hij zal ons naar 3 tempels id omgeving brengen. om 8u 's morgens start onze tocht naar Ek Phnom, een traditionele Boeddhistische tempel met een gigantisch Boeddhabeeld. De rit ernaartoe is prachtig; pure natuur, rijstvelden, het plattelandsleven enz... De regen blijft uit op het platteland waardoor de rijstvelden er verdroogd bijliggen (de grond is zelfs gebarsten). Veel boeren, die van hun oogst levenm dreigen dn ook hun inkomen te verliezen. Het gebrek aan regen zorgt ook voor een broeierige hitte; het is zweten met de kraan open!

In die hitte beginnen we aan een zware klim naar Wat Sampeuo. De normale gang van zaken is dat een motodop je tot vlak aan de tempel brengt. 'F*ck the system gewijs' kiezen wij voor het veel lastigere maar ook mooiere alternatief: te voet. We worden vergezeld door drie kleine rakkers van ongeveer 4j, die ons met een waaier verfrissen ( overdreven maar wel aangenaam) en ons de weg wijzen. Die weg leidt langs de Killing Cave, waar de Rode Khmer hun slachtoffers langs gaten de diepte in gooiden. We zijn dan ongeveer halverwege en al heel wat liters vocht lichter. De steile paadjes liggen vol keien maar onze kleine vriendjes lopen hier op blote voeten zonder 1 druppel te zweten. het uitzicht maakte onze ongewone onderneming meer dan de moeite waard; uitgeput maar tevreden  bereiken we de top. We raken er aan de praat met een monnik die voor een ngo werkt en de kinderen Engels en Moraal bijbrengt. Een kleine bijdrage konden we niet weigeren.

Net wanneer we denken dqt de zware inspanningen achter de rug zijn, komen we aan bij Wat Banan, waar 400 steile trappen op ons wachten. In deze temperaturen is dat geen lachertje! De tempel uit de 11e eeuw geeft ons alvast een voorsmaakje van Angkor Wat. Volledig afgemat van de inspanning en de hitte rijden we verder. Onze chauffeur stond erop dat we halt hielden ad bat cave.Wat ze hier zo speciaal aan vinden, ontgaat ons volledig: er s geen cave enkel bats waarvan ze het bloed in een drankje verwerken. Na een leuke dag, wordt het een avondje ontspannen. Thomas zal de rust extra kunnen gebruiken, aangezien zijn maag het even laat afweten.  Bovendien nemen we morgen al om 6.30u de boot over het Tonle Sap meer richting Siem Reap.

1. melanie:
    Veel plezier daar nog! Ben benieuwd naar 't volgend verslag & photo's! zoen
  2. Danny en Jo:
    9 juli 2009
    Heel veel plezier daar en vooral veel zien.Tof zo een blog hebben, ik leer alle dagen bij.Groetjes
  3. Soen:
    9 juli 2009
    Muchos gracias voor het schitterende verslag lienemien! Ik lees dat je een fantastische tijd hebt en dat vind ik dan weer fantastisch:) Ik kijk al uit naar het volgende verslag en nog meer naar augustus om een live verslag te krijgen!

Dikke kussen aan jullie beide en geniet ervan!
  4. Mama:
    9 juli 2009
    Blij voor jullie dat alles goed verloopt, geniet
    ervan. Kijk elke dag uit naar een bericht.
    dikke knuffel
  5. Sven:
    10 juli 2009
    Schitterend gewoon, geniet er met volle teugen van
  6. steven:
    10 juli 2009
    ellabaaaa!!! precies nen onvergeetelijken tijd ginder ;) ik krijg kiekenvlees als ik de verlsagen lees! geniet van ieder uur en iedere minuut!!!

greetz off de ketten ;) XXX
  7. DAVE JOKE EN JULIAN:
    10 juli 2009
    Hey, wij hebben hier speciaal in Mallorca een halfuurtje internet gekocht om jullie Blog/reisverhaal te volgen & ik moet zeggen dat ziet er daar al goe uit.
    Breng een beetje Boedhistische levensopvattingen en besmet er iedereen mee dat ge tegen komt!!!

Tot snel
  8. Klara:
    11 juli 2009
    Hoi Thomas et Lien!

Leuk om jullie verhalen te lezen en zo te lezen vermaken jullie je prima en lijkt het indrukwekkend wat jullie meemaken, echt super!
    Steven is niet de enige die er kiekenbisj van krijgt :)!

Groetjes en hou jullie goed!