5 augustus 2010 Delhi

7 augustus 2010 - Delhi, India

Nog maar net aangekomen in de Indische hoofdstad en we stoten op het eerste grote  probleem. Geen kamers meer ter beschikking tenzij heel dure prijsklasse of matje op de grond in scheftig kotje zonder sanitair. Reden? Heel simpel en typisch Indisch; van alles en nog wat.

wegenwerken en infrastructuurwerken zorgen voor de tijdelijke sluiting van een 90tal guesthouses,   de organisatie van commonwealthgames die voor de deur staan en als kers op de taart halen de grote overstromingen in het zuiden het openbaar vervoer overhoop. Treinen worden gecancelled en zorgen vr heel wat gestrande reizigers in de hoofdstad. Alles schuift op naar latere data,. Nochthans hadden wij er op  gerekend deze reis met trein en bus af te leggen wanneer het ons past (zoals we gewoon zijn) en willen we in korte tijd eigelijk heel veel zien en dus heel strak schema. Na veel overleg in een tourist office laten we ons een soort rondreis aansmeren; hoewel aansmeren; ons lijkt het prima. Vanaf vandaag (tot  16aug) reizen Mr en Mevr De Spiegeleer met een auto en privechauffeur die ons naar alle steden en dorpenrijdt naar ons tempo en onze zin.(nadien 2 nachttreinen). Beetje decadent mss, vooral naar onze reisgewoonten maar wel veeeel sneller, flexibel en per stad geen gedoe om aan treintickets te geraken (moet je altijd reserveren) of zorgen o de trein wel op tijd komt en hopen niet teveel vertraging te hebben.

Aangezien we van stad naar stad door elk dorp rijden en stoppen waar en wanneer we willen komt daar veel meer couleur locale bij. Onze nieuwe vriend , Mohan geeft bovendien hier en daar een woordje  uitleg. het kost ons een centje meer maar het bespaart ons lange wachtrijen in het station, kopzorgen over een al of niet komende trein en het gemak om niet continu op je spullen te moeten letten. kortom ideaal. al zeker toen thomas zag dat onze wagen een indische oldtimer (model 50jaar  oud, lijkt een beetje brits. zie foto's.

al binnen de 4 uur na aankomst laten we delhi achter ons en trekken we naar het plattelandsdorp Mandawa. Wat op zich lauter een tussenstop op weg naar Bikaner moest zijn, bleek een hele belevenis. Dit rustige dorpje toonde ons de vele haveli's, prachtige huizen van steenrijke kooplieden, van kop tot teen versierd met fresco's. Bijzonder jammer om te wien hoe deze pareltjes nu staan te verloederen. De kooplieden trokken naar de grote steden en lieten hun woonst achter als buitenverblijf tijdens de festivals. we konden ook voor het eerst kennis ;aken met het echte India. lees kleine straatjes vol peoples waar hygiene ver te zoeken is en de mengelmoes van geuren 9al dan niet aangenam) moeilijk onder woorden te brengen valt.  Heilige koeien lopen en liggen werkelijk overal (midden de straat of kruispunt) je moet niet vreemd opkijken als een man de open riool als toilet gebruikt. we kwamen ogen , oren en neuzen te kort.

'sAvonds konden voor het eerst smullen van een chicken tqndoori, bijwonder lekker. Na bijna 2dqgen wakker te zijn eindelijk ons eerste echt bed. Tot onze ontchoocheling bleek onze kamer echter niet zo netjes meer...De eigenaar had er niets beter op gevonden dan ons licht te doen branden terwijl  wij in het centrum zaten omdat anders ok de buitenverlichting niet werkte. gevolg; onze kamer zat vol insecten. Gelukkig kon thomas er een heel pak van liquideren zodat ik gerust de slaap kan vatten.

1. Ruthjes:
    Namasté
    Gé hebt nog nie alles gezien :-)
    ik ben er in mei geweest ook deze dorpjes bezocht.
    Kzou zeggen nog veel fun
  2. Lien en Thomas:
    Namaste Ruthjes,
    Dat gevoel hebben we ook, dat we belange nog niet alles gezien hebben. Een gek land is het minste wat je kan zeggen dus we staan klaar om nog in enkele verbazingen te vallen.
  3. Mama:
    9 augustus 2010
    Ha eindelijk heb ik jullie reislogger gevonden,
    kga het aan mamalien laten weten, we hadden problemen daarmee, de foto's vind ik nog niet,
    maar wel heeeel leuk om jullie weer te volgen met die plezante verhalen, kan me voorstellen dat het weer een belevenis.
    dikke knuffel en morgen gezond weer op.