06 augustus 2010 Bikaner

6 augustus 2010 - Bikaner, India

Deze dag wordt een haveli-dag. Vanaf ons vertrek in Mandawa tot onze aankomst (5u later) in bikaner konde we tal van deze adembenemende woonsten bewonderen. In Fahtpur, een klein plattelandsdorp maakten we een kleine tussenstop en konden we vastellen hoe de voormalige grandeur van deze rijkeluis woningen in fel contrast staat met het armtierige maar toch indrukwekkende plaatselijke leven. hoewel  Bikaner niet op onze reisroute stond waren we blij hier een dag en nacht te kunnen doorbrengen.we trokken eerst naar het fort; immens groot en volledig opgetrokken uit rode zandsteen. Elke Maharadja voegde er wijn eigen gebouw met binnenplaats aan toe wodat het eindresultaat overweldigend groot uitviel en merk je hoe decqdent het Koninklijk bloed in India leefde in tegenstelling tot het straatarme  bevolking. Van de pracht en praal  van het fort naar de vergane glorie van de Haveli's. tussen de viezigheid en de troep ontdekken we met onze riksjachauffeur/gids enkele pareltjes van koopmanswoningen. In Mandawa  vooral versierd met fresco's in Bikaner kozen ze voor immense gevels die zeer gedetaileerd gegraveerd zijn (geen cm is niet uitgehouwen) de riksja brengt ons nog naar de plaatselijke jaantempel, op zich niet zo speciaal waarbij de plaatselijke ''priester''  bereid was uitleg te geven is zo slecht engels dat we weinig of niets verstonden. Yes Yes lachen en knikken was de boodschap.

Genoeg cultuur op het programma we zoeken wat meer ''India het leven zoals het is'' en trekken naar het gebied gekent als 'old city' van Bikaner. we snuisteren door smalle straatjes tussen massa mensen in verstikkende hitte ieder zijn ding aan het doen, handel drijven, koken en dutjes doen. Koeien wandelen rustig en onbezorgd tussen de toeterende riksja, voorbijgangers, brommers  die op enekele milimeters na voorbij razen.  Het verkeer in dit land is zoals we kennen uit Vietnam echt te gek voor woorden. als wij denken dat je onmogelijk nog doorkan vinden zij toch nog smalle doorgang en willen ze met riksja nog paseren, raak je af en toe iemand; so be it...

1. joke:
    8 augustus 2010
    Piepeloe,

Ik ben een supporter van het eerste uur e! Ik lees je verhalen graag. Wou dat ik erbij was.... het voelt zo wel een beetje. Post maar genoeg, want jullie verhalen zijn mijn ontspanningslectuur tijdens een pauze van het leren voor 2e-zittijd!
    In ieder geval, heb jullie niet eens een goede reis kunnen wensen!!! - bij deze; geef je ogen de kost en blijf gezond!
    Greetz en kisses van jullie grootste fan! ;-)
    x
  2. Lien en Thomas:
    9 augustus 2010
    Hey Jokie,
    Leuk om te lezen dat je de verhalen volgt, reden te meer om dit vol te houden! Hopelijk verloopt het blokken zeer vlotjes? Niet te veel laten afleiden eh ;-). Alleszins, ik ga je niet meer zien voor je examens dus alvast heel veel succes en ik duim voor jou! Gezond blijven is hier bijzonder moeilijk, maar we doen ons best, al een geluk dat er Imodium is (onze beste vriend)
    Dikke knuffel