11 Augustus Jaipur

11 augustus 2010 - Jaipur, India

Over vandaag kunnen we vrij kort zijn, we brachten namelijk het overgrote deel van de dag in de auto door. Het nam ongeveer 7.5 uur in beslag om de afstand van Udaipur naar Jaipur af te leggen (407km). Hoewel we er nog niet echt veel van gezien hebben, is Jaipur duidelijk veel moderner dan de andere steden in de provincie Rajasthan. Hoge gebouwen, brede boulevards, oorverdovend verkeer, westerse(re) winkels en ja... zelfs een McDonalds. Die konden we moeilijk aan onze neus laten voorbij gaan. Geen BigMac maar hooguit een McChicken want ook hier zijn en blijven de koeien heilig.
In tegenstelling tot Udaipur is het hier heel wat minder rustig; overal toeteren wagens, brommers en riksja's, van een smogalarm hebben ze hier nog nooit gehoord. Ook de vervuiling tiert hier weelderig, in de oude binnenstad althans. Stapels afval met varkens, honden, koeien en daartussen kinderen op zoek naar iets dat nog bruikbaar zou kunnen zijn. Een meter verder staat dan een eetkraampje, waarvan je in geen geval iets wil proeven. Daar word je wel even stil van, op zijn zachts gezegd.
Of deze eerste indrukken representatief zijn, zullen we morgen pas weten, wanneer we de stad wat beter verkennen.