maandag 06 juli 2009

6 juli 2009 - Phnom Penh, Cambodja

Een nieuwe dag id Cambodjaanse hoofdstad Phnom Phen. Na een ontbijtje van kip met rijst stappen ze de Russian Market binnen, op zijn zachts gezegd; een hele belefenis! Deze overdekte ;arkt  is een bricolage van verroeste platenm die samen een doolhof van gangen vormt. Als je denkt dat je n Bangkok echt alles vindt, dit is nog gekker! De plaatselijke slagers doen je zel even nadenken over wat je op je bord krijgt. Best zel confronterend maar oh zo authentiek. Verf (waar Stefaan van zou versteld staan) sloten, sjaals, vissen in alle soorten en gewichtenm 'kunst', noem maar op en ze verkopen het. de vissen liggen nog te spartelen wanneer ze heel bekwaam gevild worden. De ingewanden liggen naar buiten zodat je de versheid kan nagaan. De broeierige hitte in deze blikken doos laat alle aro;a's nog beter tot zijn recht komen.

na een lange zoektocht en met de hulp ve Britse toerist en zijn lokale vriendm vinden ze eindelijk een huurbrommer. Alle waarschuzingen in de wind  geslagen en tegen beter weten in, storten we ons tussen de 1000en brommers en in de gekte van het verkeer. (een goede beslissing gezen de vrijheid die ons dit geeft) Volgende halte: het koninklijk paleis. 1 ding staat als een paal boven water, deze prins boert niet slecht. Prachtige gebouwen rijkelijk versierd en verrassend genoeg ook heel recent (1913). De vele plaatselijke schoolgroepen zorgen voor een drukte en ier ontdekken we dat we niet de enige toeristen zijn. Vraag blijft echter waar zij de rest vd tijd uithangen, want de toeristen konden we tot nu ote op ons 1 hand tellen. We cruizen verder de stad rond en houden halt aan Wat phnom de oudste tempelwaaraan de stad zijn naam te dankt. Uiteindelijk steken ze de gigantische Tonle Sap-rivier over en belanden in het echte authentieke leven; armoede,armtierige huizen, zo goed als geen engels en daarnaast luxeueze hotelcomplexen. Het contrast kan niet groter zijn. Wanneer we besluiten een kleinigheid te consu;erenm barst een hevige stortbui uit. tussen de locals, voor wie wij een zeldzaa;heid zijn. helaas zou deze regen nog een hele qvond de fotopret bederven.

Op de terugweg rijden we door de plaatselijke krottenwijken, door de hevige regen staat niet alleen de straat maar ook hun hebben en houden onder water, wat zij niet zo erg lijken te vinden. Langs de straatkant speelt ;en volleybal id modder.
Thomas ontpopt zich ondertussen tot een ;eester ih verkeer. :et veel stops op onze verkenningstocht eten we ie lokale ''tent'met een keuken die heel veel ;ensen zou afschrikken, geheel onterecht want het eten was zeer lekker.